Excellent article in today's Nova Makedonija:
Vatican and Macedonians
Collapse
X
-
Very interesting documents from the Vatican.
Ватикански документи за Македонија од 17 век
Во трезорите на Ватикан се чуваат значаен број документи за Македонија и за Македонците, кои допрва треба да бидат истражени и објавени. Во архивот на Конгрегацијата за пропаганда на верата во Рим (Арцхивио делла Сацра Цонгрегазионе де Пропаганда Фиде), кој е формиран за да ги собира и чува документите од тајното дипломатско функционирање на Светата столица, се чуваат документи што го покриваат периодот од 1622 година до денес. Првиот секретар на Конгрегацијата, Франческо Инголи, уште од основањето на Конгрегацијата како „ресор за пропаганда на католицизмот во светот“, целокупната документација систематски и стручно ја распоредувал, а на тој начин ги удрил темелите на денешниот архив.
Кога по десет години работа се собрала голема збирка на тајни документи, Инголи почнал да го пишува првиот водич (Мемориа Рерум), овозможувајќи со тоа лесно и едноставно пронаоѓање на сите архивирани списи. Од друга страна, пак, одредувајќи простор во Ватиканската палата за сместување на архивската граѓа, папата Урбан Осми покажал не само разбирање за напорите на Инголи туку со тоа оваа драгоцена збирка ја ставил под личен надзор и патронат. Извесен период документите се наоѓале во Апостолската канцеларија, каде што била и канцеларијата на Инголи, а потоа оттаму, по неговата смрт, збирката била преместена во зградата на Конгрегацијата за пропаганда на верата. Веќе кон крајот на 18 век овој архив поседувал богатство со кое го привлекол вниманието и на францускиот цар Наполеон. Имено, Наполеон наредил целокупната архивска граѓа да се пренесе во Франција, од каде што, по неговиот пад, повторно е вратена во Рим и сместена во просториите на Конгрегацијата, каде што се наоѓа и денес. За време на транспортот во Франција, односно при враќањето назад, одреден број кутии со значајни документи засекогаш биле изгубени, а 74 кутии стигнале во Виена. Овие 74 кутии австриската влада ги вратила во Конгрегацијата дури во 1925 година. Како работела Конгрегацијата, односно Центарот за пропаганда на верата во Ватикан?
СЕДНИЦИ ВО ПРИСУСТВО НА ПАПАТА
Според документите од функционирањето на оваа институција може да се види дека е основана во времето на папата Григориј Петнаесетти. Документот за основање е потпишан на 6 јануари 1622 година, а основна задача била да стане централен и врховен орган за ширење на римокатоличката вера, односно за создавање унија со православието и враќање на протестантите во пазувите на Римокатоличката црква. Освен тоа, обврска на Конгрегацијата била да го организира и надгледува ширењето на католицизмот меѓу нехристијаните. Конгрегацијата, според актот за нејзиното основање ја сочинувале 13 кардинали, од кои еден бил префект, двајца прелати и секретар. Во овој состав подоцна влегол и еден кармелитанец, а потоа и протонотар и акцесор на Светиот уред. Членовите на Конгрегацијата редовно одржувале седници еднаш месечно, и тоа најчесто во присуство на папата. На тие седници (Цонгрегазионе Генерали) биле разгледувани важни прашања, додека оние сложените биле поверувани на посебни комисии што ги воделе кардиналите во Конгрегацијата и други експерти (Цонгрегазионе патриколари). Секојдневните работи ги водел префектот на Конгрегацијата со секретарот и минутантите. Тие одржувале седници еднаш неделно (Цонгресси). Прашањата, кои барале интервенција на папата, му биле соопштувани лично нему на аудиенција. Своите одлуки Конгрегацијата ги објавувала со декрет, препораки и писма.
До 1665 година генералните или месечните седници се одржувале во присуство на папата, меѓутоа таа практика е прекината во 1666 година. Оттогаш, секретарот на Конгрегацијата, во одредени денови, го известувал папата за најважните прашања и од него барал неопходни одобрувања за решавање на прашањата што ја надминувале надлежноста на префектот и на целата конгрегација. Од овие извештаи, и кратки молби, поднесени до папата, основан е посебен фонд. Мнозинството документи во овој фонд се однесуваат на прашања од приватен карактер, како молби, индулгенции, привилегии, одобренија за склопување брак во недозволени степени на сродство и слично. Овие прашања, односно прашањата за кои реферирал папата, во почетокот биле бележени во општи бележници, а подоцна секој предмет бил запишуван на посебен лист. На крајот на листот секретарот на Конгрегацијата ја нотирал и одлуката на папата.
СТИПЕНДИИ ВО 1619 ГОДИНА!
Во еден документ од 1624 година се зборува за обновување на Илирскиот колеџ, значи Словенски колеџ во Лорето, кој би основан 1580 година. Токму своето образование на овој колеџ го почнале 40 студенти. Пред тоа, во 1593 година, истиот колеџ бил преселен во Рим, а бројот на слушателите бил сведен на 12 ученици. Во 1619 година, далматинските бискупи побарале папата Павле Петти да донесе одлука колеџот да се врати во Лорето, а истовремено да се доделат места на питомци „Срби, Бугари и Македонци, кои во иднина нема да имаат причина да се обраќаат до Светата столица за стипендии“. Значи, уште во 1619 година во Ватикан правеле разлика меѓу Македонците, Србите и Бугарите, па затоа за нив била одобрена посебна квота во колеџот, посебна графа во документите за апликација како за одделен народ за кој треба да се одвојат одреден број места според националната припадност. Во Колеџот во Лорето во 1620 година студирале тројца Македонци, стипендирани од Ватикан.
Освен овој, во Архивот на Когрегацијата, односно во Ватикан, има и друг документ што е мошне значаен за нас. Станува збор за писмо од февруари 1625 година, испратено од Мантова од охридскиот патријарх Порфириј Палеолог. Во писмото го известува папата дека поради болест се задржал во Мантова, и дека тука ја добил веста да не се враќа во својата резиденција во Охрид, затоа што му се заканува голема опасност од Турците поради големиот долг на неговите претходници кон Портата. Се работи за даноци што ги наметнал султанот, а кои Охридската патријаршија не можела да ги плати. Во прашање се околу 40.000 скуди. Откако Конгрегацијата го добила ова писмо на патријархот Порфириј, стигнува понуда да остане во Мантова и да служи во црквата според неговиот обред, но Порфириј таа понуда не сакал да ја прифати без дозвола на папата. Конгрегацијата веднаш го известила папата за барањето на охридскиот патријарх, односно одлучила писмото на Порфириј да го достави за одлука до папата.
ОД ТАТКОВИНАТА НА АЛЕКСАНДАР!
Исклучително интересни се двете оригинални писма на „епископот македонски Мардарије од отечества великого цара Александра“, епископ на Охридската архиепископија, испратени до кардиналот Беберини, во кои жали за зулумите што ги прават Турците, особено Албанците, во неговата диецеза. Во двете негови писма, кои стигнале во Конгрегацијата, а со нив бил запознат и папата, стои дека тој е „епископ македонски од татковината на големиот цар Александар“. На заднината на истото писмо во Конгрегацијата било запишано да се достави на увид на кардиналите Алвициј и Инголиј, за да видат што може да се направи по тоа прашање. Врз основа на документацијата што се чува во Ватикан, Францеско Инголи, како прв човек на оваа своевидна влада на Ватикан, детално го известува папата за овој проблем на охридскиот архиепископ. Целата таа преписка се случува во јануари и февруари 1640 година.
Мошне интересен документ е и писмото испратено од Паштровиќи на 15 февруари 1642 година, во кое Франческо де Леонардис, специјален пратеник на папата, кој чекал да отпатува за Пеќ, каде што со српскиот патријарх требало да преговара за унија на Српската православна црква со Светата столица во Ватикан, известува за состојбите на теренот. Во своето доверливо писмо, Леонардис го известува папата дека е принуден да го одложи патувањето за Пеќ, затоа што бил известен дека српскиот патријарх отпатувал за Цариград „каде што охридскиот патријарх се обидува повторно да ги потчини сите поранешни територии под своја јурисдикција, односно да се прогласи за глава на ‘Бугарија, Србија, Македонија и Босна‘“. Тоа се случува во средината на 17 век. Во таа насока мошне интересно е и едно известување испратено од Скопје, на 22 март 1642 година, значи еден месец по паниката на Србите дека охридскиот патријарх ќе договори со султанот враќање на целосната контрола на Охридската архиепископија врз своите поранешни, одземени територии. Имено, барскиот надбискуп Георго Бјанки, известува дека на Скопска Црна Гора, освен православни, живеат и 500 католици, а ниту еден муслиман.
Како и кога се населени Албанците на теренот од денешното Арачиново до Танушевци, нема податоци во Конгрегацијата.
Во секој случај, овие и многу други документи што се чуваат во Ватикан сигурно ќе фрлат ново светло на затемнетиот дел на балканската историја, која, како што се знае, особено по пропаста на античка Македонија, ја пишувале само победниците.Risto the Great
MACEDONIA:ANHEDONIA
"Holding my breath for the revolution."
Hey, I wrote a bestseller. Check it out: www.ren-shen.com
-
-
Google translate:
Vatican documents on Macedonia from 17th century
The vaults of the Vatican held a significant number of documents about Macedonia and Macedonians, who have yet to be explored and published. In the archives of the Congregation for the Evangelisation of Peoples in Rome (Archivio della Sacra Congregazione de Propaganda fide), which was formed to collect and keep documents secret diplomatic operation of the Holy See, stored documents covering the period from 1622 to date . The first secretary of the Congregation, Francesco Ingoli since the founding of the Congregation as a "portfolio of propaganda of Catholicism in the world," the documentation systematic and professional in January rasporeduval, and thus the foundations of today's hit records.
When after ten years of work had gathered a large collection of secret documents, Ingoli began to write the first guide (Memory Rerum), making it easy and simple retrieval of all archived documents. On the other hand, fixing a space in the Vatican palace housing the archives, Pope Urban VIII showed not only an understanding of the efforts of Ingoli but with this precious collection placed under the personal supervision and patronage. For a document contained in the Apostolic office, where was the office Ingoli and then from there, after his death, the collection was moved into the building of the Congregation for the Evangelisation of Peoples. By the late 18th century this archive possessed wealth which attracted the attention of the French Emperor Napoleon. Namely, Napoleon ordered the entire archive material to be conveyed to France, where, after his fall, again returned to Rome and placed at the Congregation, where he is today. During transport in France or in returning back, a few boxes of important documents were lost forever, and 74 boxes arrived in Vienna. These 74 boxes Austrian government returned the Congregation until 1925. As she worked Congregation, or the Centre for Evangelisation of Peoples in the Vatican?
MEETING IN THE PRESENCE OF PAPA
According to documents from the functioning of this institution can be seen that is established at the time of Pope Gregory the fifteenth. The document of incorporation was signed on January 6, 1622, and the main task was to become central and supreme authority of spreading the Catholic faith, or to create union with Orthodoxy and return of Protestants in the bosom of the Roman Catholic Church. Moreover, the obligation of the Congregation was to organize and monitor the spread of Catholicism among nehristijanite. Congregation, under the act for its establishment was constituted by 13 cardinals, of whom one was prefect, two prelates and a secretary. In this composition later entered a karmelitanec and then protonotar and accessories of the Holy device. Members of the Congregation held regular meetings once a month, usually in the presence of the pope. At those sessions (Congregazione Generals) were considered important issues, while those complex were poveruvani special committee that led the Cardinals Congregation and other experts (Congregazione patrikolari). Everyday things led prefect of the Congregation of the Secretary and minutantite. They held meetings once a week (Congressi). Questions, seeking intervention of the Pope, had been personally soopshtuvani him the audience. His decisions were published by the Congregation Ordinance, references and letters.
By 1665 General or monthly sessions are held in the presence of the pope, but the practice is discontinued in 1666. Since then, the secretary of the Congregation, on certain days, he informed the pope of the most important questions asked of him the necessary approvals to address issues that exceeds the jurisdiction of the prefect and the whole congregation. From these reports, and brief applications submitted to the Pope, established a special fund. Most documents in this fund related to issues of private character, application, indulgencii, privileges, permits marriage in prohibited degrees of kinship and the like. These questions or issues that referring to the pope, initially were noted in general notebooks, and later each subject was relegated to a separate sheet. At the end of the sheet the secretary of the Congregation in January noted the decision of the pope.
SCHOLARSHIPS IN 1619!
In a document in 1624 to talk about recovery Illyrian college means Slavic Loreto College, which would set up in 1580. That his education at the college began 40 students. Before, in 1593, the same college was moved to Rome, and the number of students was reduced to 12 students. In 1619, Dalmatian bishops asked Pope Paul V to decide college to return to Loreto, and also to allocate places on the cadets' Serbs, Bulgarians and Macedonians, which in future will have reason to refer to the Holy See for scholarships ". So, since 1619 the Vatican made a distinction between Macedonians, Serbs and Bulgarians, so for them was granted a special quota in college, a special category of the application documents as a separate nation which needs to allocate a certain number of seats by nationality . College in Loreto in 1620 studied three Macedonians, scholarships from the Vatican.
Besides this, in the Archives of Kogregacijata or the Vatican, there is another document which is very important to us. It is a letter dated February 1625, sent from Mantova from Ohrid Patriarch Porphyrius Paleologos. The letter informs the Pope that because of illness detained in Mantova, and that he received the news was not returned to his residence in Ohrid, because it threatens great danger from the Turks because of the large debt to his predecessors to the gate. It is a tax imposed by the Sultan, who Ohrid Patriarchate could not pay. At issue are about 40,000 scant. Once Congregation has received this letter the patriarch Porphyrius, walked offer to stay in Mantova and serve in the church according to his ordinance, but Porphyrius that offer would not accept without the permission of the pope. Congregation immediately notified the pope's request Ohrid Patriarch or letter Porphyrius decided to submit the decision to the pope.
BY ALEXANDER homeland!
Extremely interesting are the two original letters of the "bishop of the Macedonian Fatherland Mardarius velikogo Cara Alexandra," Bishop of Ohrid archbishopric, sent to Cardinal Beberini, which complains about the whims that make Turks, Albanians, especially in his diocese. In both his letters, which arrived in the Congregation, and was familiar with them and the pope, says that he is "bishop of the Macedonian homeland of Alexander the great king." The background of the same Congregation letter was written to provide insight on the Cardinals and Alvicij Ingolij to see what can be done on the matter. Based on documentation kept in the Vatican Francesko Ingoli as a man of this kind of government the Vatican, detailed report to the Pope for this problem of the Archbishop. The whole correspondence occurs in January and February 1640.
A very interesting document is a letter from Pashtrovikji of 15 February 1642, in which Francesco De Leonardis, Special Envoy of the Pope, who was waiting to fly to Pec, where the Serbian Patriarch was to negotiate a union of the Serbian Orthodox Church with the Holy See the Vatican, reports on the situation on the ground. In his confidential letter, Leonardis inform the Pope is forced to postpone their trip to Pecs, because he was informed that Serbian Patriarch traveled to Constantinople "where the Ohrid Patriarch tries to subdue all the former territories under its jurisdiction or to declared the head of 'Bulgaria, Serbia, Macedonia and Bosnia.' " It happens in the middle of the 17th century. In this respect very interesting and a notice sent to Skopje on 22 March 1642, so one month after the panic of the Serbs that the Ohrid Patriarch to agree with the sultan recover full control of the Ohrid archbishopric on his past, seized territories. The barskiot Archbishop George Bianchi, reports that the Skopje Crna Gora, except Orthodox, 500 Catholics live, and no Muslim.
How and when are inhabited by Albanians on the ground today Aracinovo to Tanusevci, no data in the Congregation.
In any case, these and many other documents are kept in the Vatican will surely shed new light on the darkened part of Balkan history, which, as you know, especially after the collapse of ancient Macedonia, wrote the only winners.In the name of the blood and the sun, the dagger and the gun, Christ protect this soldier, a lion and a Macedonian.
Comment
-
-
pretty intersting stuff."Ido not want an uprising of people that would leave me at the first failure, I want revolution with citizens able to bear all the temptations to a prolonged struggle, what, because of the fierce political conditions, will be our guide or cattle to the slaughterhouse"
GOTSE DELCEV
Comment
-
-
Here is the mina article: http://macedoniaonline.eu/content/view/20667/2/
Vatican had Scholarships for Macedonians since 1600's
Monday, 26 March 2012
Local Skopje daily "Nova Makedonija" published documents and letters from the Vatican archives dating back to the 17th century, or to be more precise to 1619.
In those documents, the Vatican had a special program in which they provided scholarships to Macedonian bishops for 400 years.
The most interesting are two original letters written by Macedonian bishop Mardarije, member of the Ohrid Patriarchy sent to Cardinal Beberini in which he speaks of the problems created by the Turks and in particularly the Albanians in his diocese. Both letters were received by the Pope. The Macedonian priest was presented to the Pope as "he hails from the land of the big king, Alexander."
Interestingly enough, Vatican made a distinction between Macedonians, Serbians (Servians) and Bulgarians 400 years ago. Even more interesting, Greeks or Greece are not mentioned in any of the documents! Though this is expected since Greece at the time was mainly populated by Macedonians, Albanians and Turks. The nationality "Greek" begun circulating much later, in the 19th century, introduced by Germany.
In 1619, Dalmatian bishops requested from Pope Paul V to make a decision and relocate the College back to Loreto, and allocate more spots for bishops from Servia (Vatican's name for Serbia), Bulgaria and Macedonia who in the future will no longer need to contact the Wholy See for scholarships.
According to Vatican archives, in 1620, there were three Macedonian bishops at the College.
There are additional communications between Macedonian bishops and the College of Cardinals and the Pope in 1625 and later on.
Comment
-
-
yeah i wonder what other gems there are.Also the secret of st mathews church in vienna whether the body is of st mathews interned there or is it alexander the great.??
perhaps some of the material could be archived at mto as a reference source??"Ido not want an uprising of people that would leave me at the first failure, I want revolution with citizens able to bear all the temptations to a prolonged struggle, what, because of the fierce political conditions, will be our guide or cattle to the slaughterhouse"
GOTSE DELCEV
Comment
-
-
Originally posted by Chicho Makedonski View PostIs there any reference for the Scholarships in 1619 part where the Macedonians are mentioned as a distinct ethnic group. Archive name, page number etc, as the Nova Makedonija link isn’t available anymore.
Vatican had Scholarships for Macedonians since 1600's
Local Skopje daily "Nova Makedonija" published documents and letters from the Vatican archives dating back to the 17th century, or to be more precise to 1619. In those documents, the Vatican had a special program in which they provided scholarships to Macedonian bishops for 400 years.
The most interesting are two original letters written by Macedonian bishop Mardarije, member of the Ohrid Patriarchy sent to Cardinal Beberini in which he speaks of the problems created by the Turks and in particularly the Albanians in his diocese. Both letters were received by the Pope. The Macedonian priest was presented to the Pope as "he hails from the land of the big king, Alexander." Interestingly enough, Vatican made a distinction between Macedonians, Serbians (Servians) and Bulgarians 400 years ago. Even more interesting, Greeks or Greece are not mentioned in any of the documents! Though this is expected since Greece at the time was mainly populated by Macedonians, Albanians and Turks. The nationality "Greek" begun circulating much later, in the 19th century, introduced by Germany.
In 1619, Dalmatian bishops requested from Pope Paul V to make a decision and relocate the College back to Loreto, and allocate more spots for bishops from Servia (Vatican's name for Serbia), Bulgaria and Macedonia who in the future will no longer need to contact the Holy See for scholarships. According to Vatican archives, in 1620, there were three Macedonian bishops at the College. There are additional communications between Macedonian bishops and the College of Cardinals and the Pope in 1625 and later on.
Blaze MinevskiIn the name of the blood and the sun, the dagger and the gun, Christ protect this soldier, a lion and a Macedonian.
Comment
-
-
Originally posted by Soldier of Macedon View PostThe link to the MINA article cited earlier is also unavailable, but I found the same summary on this link: https://documents-mk.blogspot.com/20...ships-for.html. Here it is again with photos. Unfortunately, there is no reference to archive, page, etc.
It stated: In 1619, the Dalmatian bishops demanded that Pope Paul Pietti decide that the College should return to Loreto and at the same time allocate places to cadets "Bosnians, Serbians, Bulgarians and Macedonians who in the future will have no reason to address the Holy Capital for scholarships".
Unfortunately that link isn't available anymore.
Comment
-
Comment