Discussion on Macedonian Constitutional Changes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vangelovski
    Senior Member
    • Sep 2008
    • 8531

    Discussion on Macedonian Constitutional Changes

    interesting discussion has begun on Macedonian constitutional changes. In particular, there seems to be a push to change the constitution to replace so-called "group rights" with individual rights and freedoms. This would be huge and in my opinion, a step in the right direction towards dismantling the Framework Agreement.

    ****

    УСТАВНИ ИЗМЕНИ ЗА ВЛЕЗ ВО ЕУ?
    Поради Брисел, „етничките заедници“ ќе станат „граѓани“

    Ќе има ли политички капацитет Македонија да направи уставни измени по повод влегувањето во Европската Унија, со кои ќе го промени основниот концепт на човековите права - од припадници на етнички заедници во граѓани?

    Дилемата се наметна откако експерти по уставно право, меѓу кои и самиот претседател на МАНУ, Владо Kамбовски, посочија дека Македонија побргу треба да почне со уставни измени, со кои ќе го приспособи Уставот на правото на Европската Унија, а кои може да бидат мачни поради политичките и меѓуетничките услови во државата. Рамковниот договор од 2001 година го промени Уставот воведувајќи комбинација на граѓанско-етнички концепт во правата и слободите на луѓето.

    - Република Македонија мора да го извлече потиснатиот, потонат и задушен граѓанин на површина, мора да го врати граѓанинот на пиедесталот, таму каде што навистина заслужува да биде – вели Татјана Kаракамишева-Јовановска, професорка по уставно право, која учествувала и во студијата за тоа какви уставни измени н` чекаат поради евроинтеграцијата.

    Нема држава од регионот што пристапила или пристапува кон ЕУ, а која не го изменила својот устав во повеќе делови. Тоа го направија и Романија, Чешка, Словачка, Бугарија, Унгарија, а последна на низата е Хрватска. Уставните измени никаде не поминуваа мазно, особено затоа што дел од својот суверенитет државите треба да го пренесат на Европската Унија. Уставните судови во овие држави често ги укинуваа новите уставни измени.

    Граѓански концепт

    Во Македонија, освен основниот проблем со пренесување на суверенитетот, експертите по уставно право предвидуваат дека можни се и политички импликации во делот на колективните права во нашиот Устав, особено по вметнувањето на Рамковниот договор бидејќи Брисел инсистира на граѓански концепт во слободите и правата на луѓето. Kамбовски на дебатата посветена токму на тоа какви измени ќе претрпи Уставот при влезот во Унијата, рече дека полека созрева мислењето оти промената на уставниот концепт во граѓански е единствениот начин на кој можат да се решат одредени политички противречности, кои денес постојат во државата.

    - Опседнати сме со овие наши тековни проблеми и со с` што се случува, а и некоја поважна уставна или правна реформа ја ставаме под визура, под лупа на таквата наша опседнатост со едно или друго прашање, како што е положбата на заедниците. Треба да имаме на ум дека целиот концепт на ЕУ е заснован врз владеењето на правото, суверенитетот на поединецот и неговите слобода и права со сето признавање и на колективните, национал ните, етничките, религиозните и другите права, но исходот мора да биде во полза на човекот. Не верувам дека некому би можело да му пречи или да му изгледа спротивно на кој било концепт да се инсистира да се унапредат човековите слободи и права низ подобрување и унапредување на уставниот концепт - рече Kамбовски.

    Слично на него размислува и Kаракамишева.

    - ЕУ како политички и правен систем и нејзините држави-членки градат концепт на човекови слободи и права врз еден хуманистички, природен и сосема логичен принцип на фокусирање на граѓанинот, т.е. индивидуата во центарот на правото. Лисабонскиот договор зборува за граѓани на ЕУ, зборува за граѓански вредности и за фундаментални слободи и права – вели Kаракамишева-Јовановска.

    Нема колективни права во ЕУ

    Таа објаснува дека Брисел не е заинтересиран за колективни права бидејќи се смета дека кога една држава, т.е. меѓународна организација ги почитува основните индивидуални права, нема проблем за почитување и за остварување на правата на малцинските заедници.

    - Обратна позиција не е можна. Никаде не постои, ниту некој во ЕУ се дрзнува да ја наметне дилемата дали колективните права и слободи треба да дојдат пред индивидуалните и дали чувството на припаѓање кон одредена колективна заедница може да биде посилно, па оттаму да носи и поголеми права и поголема корист од реализацијата и заштитата на индивидуалните слободи и права – вели професорката.

    Според неа, позначајно е прашањето дали колективното припаѓање во одредена малцинска заедница може да доведе до апсурдни состојби, кои само по логиката на бројки извлекуваат колективни права, привилегии, кои се посилни од правата на поединецот.

    - Ваквите неодржливи решенија во меѓународното и во европското право, а кои несомнено постојат во нашиот систем и кои се евидентирани како секојдневна практика дозволена од Уставот на РМ, од нејзините уставни одредби, ќе мора да бидат предмет на поширока дискусија, опсежна анализа и на соодветно сообразување на нашиот Устав со добрите практики, со меѓународното право за човековите слободи и права, но и со правото на ЕУ – вели Kаракмишева-Јовановска.

    Kои измени би требало да ги претрпи Уставот

    Прво, треба да се вгради посебен дел во највисокиот правен акт, кој ќе се однесува на самата Унија и на односот на македонските институции и на институциите во Брисел, и тоа:

    - Правна основа за членство во ЕУ и обврската на Македонија да учествува во изградбата и во развојот на Унијата;

    - Пренесување на уставните надлежности од националните на европските институции, како и начинот на кој државата ќе учествува во институциите во Брисел;

    - Односот меѓу правото на ЕУ и домашното право (особено во членот 118, кој се однесува на ратификуваните меѓународни договори, т.е. предност во примената на европските директиви и регулативи во однос на нашите закони);

    - Посебни постапки за решавање на европските прашања.

    Второ, речиси сигурни измени во делот на човековите слободи и права, и тоа:

    - Во амандманот 32 од Уставот, кој се однесува на активирање на европскиот налог за апсење;

    - Внесување на сите права од Повелбата на ЕУ;

    - Избирачко право на македонските државјани во државите-членки на ЕУ и обратно, т.е. на европски државјани во РМ;

    - Гаранција за слобода на движење и престој на македонските државјани во државите-членки на ЕУ;

    - Право на петиција на македонските државјани пред Европскиот парламент и на претставка пред европскиот омбудсман;

    - Право на македонските државјани и институции на македонски јазик да се обраќаат до европските институции.


    http://www.dnevnik.mk/default.asp?It...6B96F961F9E65F
    If my people who are called by my name will humble themselves and pray and seek my face and turn from their wicked ways, I will hear from heaven and will forgive their sins and restore their land. 2 Chronicles 7:14

    The Revolution was in the minds and hearts of the people; a change in their religious sentiments, of their duties and obligations...This radical change in the principles, opinions, sentiments, and affections of the people was the real American Revolution. John Adams
  • George S.
    Senior Member
    • Aug 2009
    • 10116

    #2
    yes its in the right direction.Once Macedonia can agree individual rights'that of ordinary citizens.;that would or should be the most minorities can aspire to.No doing special deals to stay inpower by giving priveleges.The Ohrid framework agreement is so diad vantagious to the Macedonians it actually erodes Macedonian sovereignity eventually it would allow the Albanians to secede from our country.
    "Ido not want an uprising of people that would leave me at the first failure, I want revolution with citizens able to bear all the temptations to a prolonged struggle, what, because of the fierce political conditions, will be our guide or cattle to the slaughterhouse"
    GOTSE DELCEV

    Comment

    Working...
    X